Sök:

Sökresultat:

158 Uppsatser om Tidningarnas telegrambyrć - Sida 1 av 11

Genom tidningarnas ögon : En genusanalys av svenska tidningars portrÀttering av de svenska OS-deltagarna i Sotji 2014

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur de svenska tidningarna portrÀtterade de svenska manliga respektive kvinnliga OS-deltagarna i Sotji 2014. Tidigare studier har visat att en olik portrÀttering görs mellan herr- och damidrottare. Materialet har jÀmförts mot tidigare framtagna diskursteman av Judit Bérczes. UtifrÄn detta har tre diskursteman tagits fram samt ett kort avsnitt som behandlar hur mycket utrymme herrarna respektive damerna fÄr i media. Det första diskurstemat heter ?den ambivalenta framstÀllningen? och behandlar tidningarnas givande av svaghetsegenskaper parallellt med styrkeegenskaper kring en idrottares prestation.

Socialdemokratisk Norrbottenspress och 1994 Ärs folkomröstning

Syftet med uppsatsen var att undersöka NorrlÀndska socialdemokratens och PiteÄ-Tidningens rapportering kring och den i tidningarna förda debatten inför den svenska folkomröstningen angÄende ett eventuellt svenskt medlemskap i den Europeiska unionen. Vidare undersöktes huruvida det förelÄg en samstÀmmighet mellan tidningarnas ledarartiklar och det nÀrstÄende partiets politik. Undersökningen har visat att de bÄda socialdemokratiska tidningarna hade motsatt uppfattning angÄende huruvida Sverige borde ansluta sig till den Europeiska unionen. Tidningarnas skilda stÄndpunkter i frÄgan kan mÄhÀnda förklaras av att det nÀrstÄende partiet (s) var djupt splittrat i EU-frÄgan.

Mer Àn bara en reklampelare : En studie i anvÀndarnas syn pÄ nyhetsmedier pÄ sociala medier

I den hÀr uppsatsen gör Anton Andersson, Christoffer Urborn och Tommy Borg under sin andratermin pÄ Journalistprogrammet en kvantitativ analys av könsfördelningen i Sundsvalls Tidning ochDagbladet. I undersökningen analyserades bÄde text och bild i en veckas upplagor av bÄdatidningarna under vÄren 2014. Analysen omfattar endast tidningarnas egna material och inköptaartiklar. Material inskickat av lÀsare eller företagsannonser ingÄr inte i undersökningen.!Studien visar att tidningarnas namnomnÀmningar i text domineras av det manliga könet, endast varfjÀrde namn som fanns att lÀsa var ett kvinnligt. I bildsÀttningen var könsfördelningen mer jÀmn,men Àven dÀr Àr mÀnnen överrepresenterade.

Var finns kvinnorna?

I den hÀr uppsatsen gör Anton Andersson, Christoffer Urborn och Tommy Borg under sin andratermin pÄ Journalistprogrammet en kvantitativ analys av könsfördelningen i Sundsvalls Tidning ochDagbladet. I undersökningen analyserades bÄde text och bild i en veckas upplagor av bÄdatidningarna under vÄren 2014. Analysen omfattar endast tidningarnas egna material och inköptaartiklar. Material inskickat av lÀsare eller företagsannonser ingÄr inte i undersökningen.!Studien visar att tidningarnas namnomnÀmningar i text domineras av det manliga könet, endast varfjÀrde namn som fanns att lÀsa var ett kvinnligt. I bildsÀttningen var könsfördelningen mer jÀmn,men Àven dÀr Àr mÀnnen överrepresenterade.

"Modiga entreprenörer" : maskuliniteter i sex svenska herrtidningar

Uppsatsens syfte Àr undersöka hur herrtidningarna Café, Slitz och Moore skildrar maskuliniteter och vidare problematisera dessa. Detta görs med att titta nÀrmare pÄ begrepp som heteronormativitet och maskuliniteter. Uppsatsen bygger pÄ en innehÄllsanalys av tre svenska herrtidningar frÄn Är 2002-2004. Först diskuteras innehÄllsanalys med inriktning pÄ kritisk diskursanalys som metod. Sedan finns en genomgÄng av tidigare feministiska medieanalyser.

Johan Thunberg - en konstnÀr i tiden

Uppsatsen Àr en biografisk och receptionshistorisk studie av en svensk nutida konstnÀr. Tidningarnas recensioner och artiklar, personliga samtal med Johan Thunberg och analys av Thunbergs mÄlningar ger underlag till uppsatsen. Materialet har hÀmtats frÄn bibliotekets mikrofilmsarkiv, tidningarnas internetarkiv och konstnÀrens hemsida pÄ Internet med lÀnkar till KonstnÀrslexikonet Amanda och Svenska konstnÀrer. Vid informationsinsamlandet av underlaget till uppsatsen har lÄngsamt en ?bild? av Johan Thunbergs konstnÀrliga verksamhet vuxit fram som idag Är 2011 kan ses som en mindre affÀrsrörelse. En intressant del i affÀrsrörelsen, förutom den konstnÀrliga kreativiteten att framstÀlla originalmÄlningar, Àr marknadsföringen av enmansföretaget.

Skola i fritt fall? : en diskursanalys av skoldebatten pÄ tvÄ ledarsidor

Skolan Àr ett Àmne som Äterkommande diskuteras och debatteras och denna studie har som syfte att analysera och jÀmföra dagens diskurser om skolan, sÄ som de kommer till uttryck pÄ Aftonbladets och Dagens Nyheters ledarsidor. Studien fokuserar pÄ vilka sÀrdrag som gÄr att finna pÄ tidningarnas ledarsidor om skolan men ocksÄ hur funna diskurser kan förstÄs ur ett kritiskt utbildningsteoretiskt perspektiv. Insamlat material analyseras med hjÀlp av Faircloughs kritiska diskursanalys och resultatet stÀlls i en teoretisk analys mot studiens valda teori, som behandlar skolan i det postmoderna samhÀllet. Det resultat som gÄr att finna bestÄr av likheter men ocksÄ skillnader i hur de olika tidningarna skriver ut och kommunicerar bilden av skolan pÄ sina ledarsidor. Den reglerade skolan med ett fÄtal aktörer framstÀlls som den goda skolan av Aftonbladet medan Dagens Nyheter framhÀver det fria valets skola med ökande krav pÄ kontroll.

Helsingborgs Dagblad och NordvÀstra SkÄnes Tidningar - en sammanslagning av tvÄ dagstidningar

Helsingborgs Dagblad (HD) och NordvÀstra SkÄnes Tidningar (NST) har under en lÀngre period konkurrerat om till viss del samma marknad. Tidningarna har olika profil vad gÀller journalistik och företagskultur. Tidningarna beslutar sig Àndock plötsligen att gÄ samman. Vilka motiv ligger bakom sammangÄendet? Fusioner upplevs ofta som problematiska, anses ocksÄ vara misslyckade.

Stridshingsten frĂ„n TĂ€by vs. en mycket skicklig partiledare? : FramstĂ€llning av Reinfeldt och Åkesson i svenska tidningar innan valet 2014.

Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka hur SDs och Moderaternas partiledare framstĂ€lldes i tvĂ„ svenska tidningar, Dagens Nyheter och Aftonbladet, under tvĂ„ veckor innan valdagen 2014 och om tidningarnas bilder av politikerna var neutrala eller vĂ€rderades dem antingen positivt eller negativt sĂ„ att lĂ€sarnas sympatier skulle vara med eller emot politiker i frĂ„ga. Med Jesper StrömbĂ€cks resonemang om mediernas makt i dagens samhĂ€lle som ramen för undersökningen kom jag fram till slutsatser att valresultatet 2014 stĂ€mmer mycket överens med tidningarnas framstĂ€llningar av Reinfeldt och Åkesson samt med opinionsmĂ€tningar som tidningarna rapporterade om innan valet. Även om det fanns olikheter mellan Aftonbladets och DNs framstĂ€llning av Reinfeldt och Åkesson var bĂ„da tidningarna eniga om att framstĂ€lla Moderaterna som ?valets största förlorare? och SD som ?valets största vinnare?. BĂ„da tidningarna var eniga i att Fredrik Reinfeldts uppdrag som statsminister Ă€r snart avslutat och att Stefan Löfven Ă€r den man som kan bli Sveriges statsminister. Åkesson i sin tur framstĂ€lls som ?en mycket skicklig partiledare? och han ?kan efter valet fĂ„ en vĂ„gmĂ€starposition med stort inflytande över svensk politik?.

1945 Ă„rs befriade

I det svenska samhÀllet anvÀnds tidningar som verktyg för mÀnniskorna att ta reda pÄ vad som hÀnder i vÄrt samhÀlle och i resten av vÀrlden. Med detta i baktanke blev syftet med denna studie att analysera vad tre svenska dagstidningar skrev om "1945 Ärs befriade", som kom till Sverige under vÄren 1945. Tidningarna som anvÀnds i denna studie Àr Arbetet, SkÄnska Dagbladet och Landskrona Posten, och det empiriska materialet Àr dÀrmed tidningarnas reportage, samt publicerade insÀndare och ledare. Vid analysen av tidningarna kommer jag att anvÀnda mig av en beskrivande idé analys, och jag kommer Àven att anvÀnda en komparativ metod nÀr jag jÀmför tidningarnas reportage. DÄ jag analyserade mitt material har jag Àven valt att anvÀnda mig av ett etnicitets- och genusperspektiv.

Media och sanningen : En komparativ analys av tvÄ tidningars skildring av Ivar Kreuger mars och april 1932

 Denna uppsats handlar om tvÄ tidningars skildring av rapporteringen vid Ivar Kreugers sjÀlvmord och tiden dÀromkring, mars och april 1932. Artiklarna har utsatts för en komparativ analys för att likheter och skillnader i innehÄllet skall tas fram. Genom denna analys syftar uppsatsen att undersöka skillnader pÄ en beroende och en obunden kÀlla i det historiska materialet. Uppsatsens resultat ger en tydlig bild av skillnader och likheter i de bÄda tidningarnas innehÄll. Vidare framkommer det hur en obunden och en beroende kÀlla vÀljer att spegla olika nyheter, vinkla dem pÄ olika sÀtt rent sprÄkligt och förbise andra.

Flyktingdebatten i svenska kvÀllstidningar : En kvalitativ studie om mediernas konstruktion av hotbilder

Syftet med denna studie har varit att kartlÀgga och analysera svenska kvÀllstidningars representation och konstruktion av hotbilder i flyktingdebatten. Vi sökte ocksÄ svar pÄ hur journalister förhÄller sig till begrepp sÄ som ?invandrare? och ?flyktingar? i förhÄllande till ?etniskt svenska?. För att nÄ önskat resultat har vi anvÀnt oss av en kritisk diskursanalys, en metod som strÀcker sig lÀngre Àn en analys av bara texten, hÀr sÀtts texten in i en samhÀllelig kontext. Vi har valt att analysera artiklar skrivna av Aftonbladet och Expressen, tvÄ ledande aktörer pÄ den svenska kvÀllstidningsmarknaden.För att finna relevanta artiklar för vÄr studie anvÀnde vi oss av databasen Mediearkivet.

"Nu Àr det riktigt, riktigt, riktigt, riktigt besvÀrligt" : En kvalitativ analys av TT:s rapportering om barn och unga som flyr ensamma till Sverige.

Today many separated children and youth up to 18 years - children in the sense of the UN Convention on the Rights of the Child - flee from war and armed conflicts around the world. Many of them come to Sweden for protection and to apply for asylum.The aim of this study is to examine how the national Swedish news agency Tidningarnas TelegrambyrÄ - TT - constructs the image of separated children and youth. The main research questions have been: How does TT construct the image of the separated refugee children? The more detailed questions put to examine this main question have been: what are the issues being focused in the reporting and what discourses, voices and sources are let into the journalistic material?The theoretical perspective should be considered as social constructionistic where the basic idea is that the image of the separated child also constructs the way society looks upon them, their rights and their needs, affecting how these children will be welcomed and treated when thay arrive in our society. The empirical study is a qualitative analysis of text, produced in the span 2007- April 20th 2010.

Striden om folkskolans sekularisering : -En undersökning av Svensk lÀraretidning och Folkskolans vÀn ÄrgÄng 1903 och 1909

Uppsatsens syfte Àr att undersöka den mediala debatten i början av 1900-talet gÀllande sekula-riseringen, i detta fall folkskolans skiljande frÄn kyrkan, utifrÄn tvÄ folkskollÀrartidningar. KÀllmaterialet utgörs av Sveriges allmÀnna folkskollÀrareförenings tidning Svensk lÀraretid-ning, samt Svenska folkskolans vÀnners tidning Folkskolans vÀn. Det tidningsmaterial som studerats Àr ÄrgÄng 1903 och 1909. För att besvara syftet har sekulariseringsbegreppet delats in i tvÄ avdelningar, dels med fokus pÄ debatten om folkskolans administrativa skiljande frÄn kyrkan, samt dels synen pÄ kristendomsundervisningens innehÄll och utformning. Resultatet visar att bÄda folkskollÀrartidningarna hÀvdade att lÀrarkÄren borde fÄ mer administrativt in-flytande över folkskolan, Àven om Svensk lÀraretidning Àr nÄgot mer aggressiv i sin kritik mot svenska kyrkans administrativa folkskoleauktoritet.

Budskapet Scania ? samma sak pÄ flera sÀtt : En undersökning om corporate branding i intern- och kundtidningar

Syfte och frÄgestÀllning: Syftet Àr att ta reda pÄ hur globala företag ? i detta fallföretaget Scania CV AB ? genom sina officiella intern- och kundtidningar i olikalÀnder förmedlar företagets kÀrnvÀrden och dÀrmed corporate brand.Metod: Ett urval av tidningar ifrÄn företagets intern- och kundtidningaranalyseras utifrÄn ett semiotiskt samt kulturellt perspektiv. BÄde ett urval avartiklar ? bÄde text och bild ? och tidningarnas grafiska kommunikationanalyseras.Slutsatser: Företagets kÀrnvÀrderingar Àr vagt formulerade och ger dÀrmed stortutrymme för tolkningar av dess innebörd. DÀrmed kan nÀstan allt som skrivs itidningarna sÀgas förmedla företagets corporate brand.

1 NĂ€sta sida ->